Wedstrijd

Behalve een leuk en gaaf kamp is de RSW ook een wedstrijd, waar jij en de rest van je paroba kunnen laten zien hoe goed je bent in alles wat met Scouting te maken heeft. Jullie gaan een strijd aan met andere paroba's uit de Regio, waarbij het gaat om jullie kennis van scoutingtechnieken, jullie creativiteit en sportiviteit, maar vooral om jullie samenwerking en teamgeest. De winnaar mag onze Regio vertegenwoordigen op de Landelijke Scoutingwedstrijden en mag bovendien het wisselschild mee naar huis nemen.

Blokken
De wedstrijd is verdeeld over vier blokken:
Blok A: Kamperen
Blok B: Creatief
Blok C: Tocht
Blok D: Sport en spel

Daarnaast is er ook nog het vrij blok, waar altijd wel wat mee te winnen valt, maar geen onderdeel is van de puntentelling.

Puntentelling
Elk blok bestaat uit meerdere onderdelen. Zo is er binnen het blok kamperen een onderdeel uniforminspectie, een onderdeel kampopbouw, een onderdeel menukeuze enzovoort. Voor elk van deze onderdelen kun je punten verdienen. Per blok is het maximum aantal punten dat je kunt behalen:

Blok A Kamperen 4.000 punten
Blok B Creatief 2.000 punten
Blok C Tocht 2.000 punten
Blok D Sport en spel 2.000 punten
Totaal   10.000 punten

We hebben voor dit jaar per blok voor de winnaar een leuk aandenken. Deze worden uitgereikt bij de sluiting.

Jurering

We vinden het erg belangrijk dat de wedstrijd zo eerlijk mogelijk verloopt. Daarom hanteren we de volgende regels bij het jureren:

• Juryleden die een onderdeel beoordelen op het deelnemersterrein zijn altijd duidelijk herkenbaar aan hun reflecterende vesten.
  • De beoordelingen worden gedaan door stafleden van zoveel mogelijk verschillende groepen, het liefst in gemengde teams.
  • In het stafdraaiboek staan duidelijke richtlijnen waar de juryleden op moeten letten bij het beoordelen. Als twee of drie groepjes juryleden hetzelfde onderdeel beoordelen in verschillende subkampen vergelijken ze naderhand hun puntenlijsten om te kijken of ze ongeveer even streng zijn geweest.
  • De juryleden doen geen mededelingen over de punten die ze uitdelen. Behalve de algemeen coördinatoren die verantwoordelijk zijn voor de puntentelling, kent niemand de tussenstand.
  • Juryleden mogen paroba's niet helpen of advies geven.