LSW

Zo, de RSW zit erop. Je tent is gepakt en het veld is schoon. De kampstaf loopt nog een rondje en dan...

Bij de laatste keer verzamelen bij het podium is iedereen erg gespannen, zowel de jeugdleden als de staf. Hoeveel punten zou je hebben met je paroba en mag je misschien volgende week naar de LSW?

De afsluiting begint met een algemeen bedankje voor alle mensen die de RSW mogelijk hebben gemaakt en de spanning stijgt. Wat is dat een lange lijst met mensen, fijn dat ze er allemaal weer zijn!

En dan gaat het koffertje open. In het koffertje zit de felbegeerde wisseltroffee en de uitslag van de RSW. Alle deelnemers staan in carree en wachten in spanning af. De lijst wordt van laag naar hoog opgelezen en bij elke paroba wordt hun puntentotaal opgelezen. Hierna gaat de paroba zitten.

Het aantal paroba's dat nog staat wordt langzaam steeds kleiner tot er nog drie over zijn. Deze drie komen naar voren en de spanning is te snijden, want een van deze drie paroba's heeft de RSW gewonnen en gaat dus zeker naar de LSW! Met knikkende knieën kijken ze elkaar aan en plaats drie wordt bekend gemaakt. De laatste twee groepen kijken elkaar aan en weten dat ze naar de LSW mogen*. Op het moment dat de tweede plaats bekend wordt gemaakt is het feest bij de laatste groep, want die weet gelijk dat ze gewonnen hebben. Juichend horen ze hun puntenaantal en nemen ze de wisseltroffee in ontvangst.

Nu is de RSW voor alle deelnemers echt klaar. Iedereen mag met zijn spullen naar huis en terugkijken op een geslaagd weekend. En de staf? Die is uiteraard ook tevreden en ruimt de laatste spullen op om ook naar huis te gaan. Tot volgend jaar!

* Het aantal paroba's dat doorgaat naar de LSW is afhankelijk van de plaatsing door Scouting Nederland. Hier hebben wij géén invloed op als organisatie van de RSW. Wel is er altijd minimaal één plaatsing beschikbaar voor de winnaars van de RSW. Dit kan door de LSW organisatie worden aangevuld met 1 of meerdere extra plaatsingen. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.